Tabăra urbană creativă „Micii arhitecți”
21 -25 iulie
Tabăra urbană este gândită pentru a le oferi copiilor o primă întâlnire practică și interactivă cu lumea arhitecturii. Timp de cinci zile, vor explora istoria arhitecturii, vor construi, vor desena și vor învăța să înțeleagă spațiul în care trăim. Vor fi ghidați să își dezvolte imaginația și să conștientizeze importanța mediului construit în viața de zi cu zi.
Obiective
• Dezvoltarea vederii în spațiu și a gândirii tridimensionale.
• Înțelegerea noțiunilor de bază din istoria arhitecturii, într-un mod atractiv.
• Învățarea citirii și interpretării unui plan.
• Exersarea abilităților practice și artistice (desen, machete, colaje).
• Conștientizarea impactului arhitecturii asupra comunității și asupra vieții personale.
• Dezvoltarea încrederii în sine și a abilităților de prezentare.
Structura
Ziua 1 – Cunoscutul ca punct de plecare + preistorie
Plecând de la spațiul personal cunoscut, ei să înțeleagă primele forme de adăpost, descoperind cum omul a început să-și creeze propriul loc în lume.
-
Icebreaker (desen pe hârtie): Camera lor de acasă. Ce este un plan și cum îl reprezentăm? Fiecare copil își desenează camera în plan + discuție legată de colțul/obiectul favorit din cameră.
-
Exercițiu de imaginație: trecere spre istorie: Cum ar fi arătat camera ta dacă trăiai în Egiptul Antic? Dar într-o peșteră? Care ar fi fost colțul tău favorit atunci?
-
Prezentare și poveste despre locuințele preistorice și nevoia de adăpost.
Pauză
-
Activitate practică (machetă): realizarea unui adăpost preistoric în echipe mici sau individual, folosind materiale simple (carton, sfoară, scobitori, hârtie creponată, plastilină/pastă modelatoare).
-
Planul satului preistoric: mutarea machetelor pe o hartă comună și discuție despre cum se organizează un sat.
Ziua 2 – Antichitate: Grecia + Roma
Să descopere noțiunile de proporție și echilibru, inspirate din Antichitate și introducere în ce înseamnă spații publice, ce pot însemna ele pentru o comunitate.
-
Poveste despre templele grecești, proporții și ordinele clasice (inspirate după proporțiile umane), simetrie.
-
Activitate individuală (desen pe hârtie): fiecare copil își desenează o coloană personalizată, bazată pe proporțiile corpului său, cu măsurători ergonomice (ex: de la cot până la încheietură am o palmă jumătate —> coloană cu înălțimea o dată și jumătate mai mare ca lățimea). + personalizare prin decorare — cine dorește poate să și prezinte.
Pauză
-
Poveste despre Roma: arcuri, amfiteatre, spații publice.
-
Activitate individuală (machetă): realizarea unei mici construcții inspirate din arhitectura romană (un templu/arc de triumf/obelisc/amfiteatru/terme) din materiale simple (aceleași ca mai sus).
-
Asamblarea machetelor într-un mini Forum Roman.
Ziua 3 — Medieval și Renaștere
-
Prezentare despre orașele medievale și castele.
-
Activitate individuală: fiecare copil creează un „turn personal” decorat liber (desen pe hârtie + creion/markere/creioane colorate).
-
Poveste despre Renaștere și reîntoarcerea la valorile lumii antice + apariția perspectivei.
Pauză
-
Atelier de reprezentare spațială (desen): Prezentare construcție perspectivă + exercițiu de perspectivă la un punct/două puncte necalculat (stradă sau piață).
-
Dacă mai e timp, fiecare își creează fațada clădirii „ideale” din forme geometrice simple, ca în Renaștere.
Ziua 4 — Modernism și orașul modern
Să exploreze formele libere și funcționale ale arhitecturii moderne, atât pe plan micro cât și macro.
-
Prezentare despre modernism: Bauhaus, De Stijl (pe înțelesul lor) + pe scurt orașul funcționalist.
-
Activitate individuală (desen): imaginarea unui obiect casnic în unul dintre stilurile moderniste.
-
Trecerea acelui obiect în alt tip de vedere (ex: dacă a fost gândit în volum, va fi desenat acum în plan și 2 vederi, sau invers).
Pauză
-
Activitate comună: realizarea unui colaj urban (hârtie colorată pe suport în format mare — cam A2 probabil) folosind construcțiile individuale și elemente decorative (parcuri, străzi), dar într-un spirit modernist, deci printr-o oarecare standardizare.
Ziua 5 — Arhitectura contemporană și sustenabilitate
Să înțeleagă ce înseamnă arhitectura verde și orașele sustenabile, lucrând în echipe la un proiect final care pune accent pe creativitate și colaborare.
-
Poveste despre orașele verzi și arhitectura sustenabilă.
-
Activitate practică în echipe mici: proiectarea și construirea unui „oraș verde al viitorului”, cu zone rezidențiale, parcuri, spații publice.
-
Pregătirea expoziției finale: decorarea machetelor, aranjarea pe planșă, etichetarea.
-
Expoziție deschisă pentru părinți și scurte prezentări ale copiilor.
Abilități care sper să fie mai dezvoltate la final
• Creativitate și exprimare artistică.
• Gândire logică și spațială.
• Abilități practice (tăiere, modelare, asamblare).
• Lucru în echipă și colaborare.
• Încredere în sine și capacitate de prezentare.
Lector: Daria Zamfira
Recomandat
Copiilor cu vârste între 9 și 14 ani.
Cost: 1200 lei – aici vă puteți înscrie si achita
Toate materialele incluse
gustare si fructe
Se achită în contul Asociaţiei Rost, deschis la UniCredit Bank:
IBAN: RO25BACX0000000107363250
Cod fiscal: 12495302