Ne-am gândit că puțin ajutor în găsirea celor mai frumoase activități de toamnă, în aer liber sau acasă, nu strică.
Renumitul Luther Burbank, botanist, horticultor și pionier agronom american spunea foarte frumos:
”Fiecare copil ar trebui să aibă parte de:
plăcinte din noroi,greieri, gândaci, broaște,mormoloci, testoase , boabe de soc, frăguțe,
ghinde, castane, copaci în care să se cațere, pâraie pe care sa le traverseze, nuferi,
marmote, lilieci, albine, fluturi, diferite animale pe care să le îngrijească, pajiști, conuri,
pietre mari pe care sa le rostogolească, nisip, afine și viespi. Oricărui copil căruia i-au lipsit
aceste lucruri, îî lipseste o parte esențială din educație. ”
Noi, la Casa cu Rost suntem conștienți că trăim vremuri în care părinților le este greu să mai facă toate aceste lucruri.
Viața la oraș nu ne permite uneori să ne oferim răgazul de a merge în natură, iar gadget-urile
cântăresc greu în viața celor mici.
Stim însă foarte bine și care sunt nevoile celor mici și că este important ca în viața noastra,
a tuturor este nevoie de echilibru.
Venim în întamplinarea nevoilor societății și găsiți o bogată varietate de activități creative, senzoriale, de dezvoltare a motricității, dezvoltare personala, limbi straine, s.a. la Casa cu Rost
Există al șaselea simt… iar acela este simțul mirării.
D.H. Lawrence
Gândirea hibridă și activitățile de toamnă
Richard Louv în The Nature Principle spune cum gândirea hibridă reprezintă combinatia de sarcini.
Adică folosirea calculatoarelor pentru a mări capacitatea de a procesa informații și a mediului natural pentru a dezmorti simțurile și a ne stimula capacitatea de învățare și pe cea afectivă.
Tot el ne prezintă exemplu unui instructor care antrena tineri ce doreau să devina căpitani de vase de croazieră.
Acest barbat spunea că există doua feluri de studenți, cei ce si-au petrecut copilaria în mare parte în casa, jucându-se la calculator și privind la televizor.
Acești studenți învățau foarte repede partea electronică a navei.
Iar studenții din cealată categorie, care si-au petrecut copilaria mai mult afara, ei se pricepeau sa localizeze nava.
Pentru instructor, studentul perfect era cel ce avea ambele abilități.
V-ați întrebat vreodata de ce nu pot sta locului copiii noștri?
Angela Hanscom, specialist in terapie ocupațională pentru copii, vede natura ca pe o experiență senzorială pe care ar trebui să o aibă toți copiii.
Un mod indispensabil de a preveni disfunctia senzorială.
Cu cât limităm libertatea de mișcare a copiilor și cu cât îi ținem mai departe de natură,
cu atât are de suferit simțul miscărilor în spațiu.
Mulți profesori povestesc cum copiii se izbesc de ziduri, cad din banci, se împiedică și nu se pot concentra.
Mai jos vom prezenta câteva activități de toamnă simple care să crească acuitatea senzorială:
Ascultați și recunoașteți sunetele din natură
Pe cele scoase de păsări, vântul, râul, foșnetul frunzelor și al crenzilor toamna, sunetul ploii – îi ajutăm să dezvolte astfel simțul orientării.
Puteți face exercițiul acesta și cu rolul de liniștire, stând în casă, cu geamul deschis sau chiar cu o melodie ce reda sunete din natură. De asemenea și cu sunetele uzuale, de pe o stradă.
Această activitate relaxează și este binevenită înainte de a începe o noua acțiune sau înainte de culcare ori pentru depășirea unei stări de anxietate, de furie sau tristețe.
Cățărați-vă in copaci,
Testând înainte rezistența crengilor , cei mici vor învăța tehnici de siguranță și prevenție.
Copacul este doar un pretext de a intra in contact cu un obiect din natură prin atingere și de a activa simțul echilibrului ( in termeni științifici – simțul vestibular)
Datul cu sania, cu trotineta, bicicleta sau rolele
Exercitarea unei presiuni asupra mușchilor și a ligamentelor duce la îmbunătățirea echilibrului și a simțului proprioceptiv la nivelul articulațiilor și mușchilor.
Se spune că fără acest simț, copiii nu pot aprecia căt din forța lor să folosească.
De exemplu când joacă jocuri precum leapsa sau chiar cand folosesc un creion astfel încat sa stie căt apasa astfel încât să nu ii rupa varful.
Plimbați-vă sau alergați în spații naturale
Alergatul prin pădure îmbunătățeste echilibrul și îi învață pe copii să se orienteze în mediul lor.
Constriți forturi, căsuțe în copac, vizuini
Astefel de activități îi ajută pe copii să dezvolte spiritul organizatoric și imaginația.
Încurajați-i pe copii să:
Exploreze desculți
Descoperiți ogarul din voi
Detectați sursa unui miros cu ochii și urechile acoperite.
Tineți un jurnal al mirosurilor din natura.
Puteți confecționa pahare pentru adulmecat, puneți copiii să aleagă obiecte din natură, cum ar fi ace de brad, de pin, conuri, coaja de la copaci, frunge, flori, pamant.
Faceți diferența dintre mirosuri.
Imaginați-vă că aveți limbă de șarpe, ochi de bufniță și urechi de caprioara
Limba de șarpe pentru a încerca să guste aerul și astfel să își dea seama din ce direcție bate vantul,
Urechi de căprioară – faceti mainile pâlnie si puneți-le în jurul urechilor, ascultati ce sunete vin din față sau orientați-le invers ca să auziti ce sunete cin din spate.
Ochi de bufniță – puneți-vă mâinile la ochi asemeni unui binoclu pentru a reproduce privirea fixă a bufnitei și cercetând spațiul astfel.